Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Per Winberg

Hej!

Borrade 2010 för bergvärme, 135 m med 15 meter foderrör. Installerades NIBE 1245-6. (hade innan gaspanna).
    När man nu förprojekterar för ”Västlänken” – ett tunnelprojekt genom centrala Göteborg som innebär stora sprängningsarbeten vill man installera nivårör i energibrunnarna i närheten (flera hundra) av projektet för att hålla ordning på grundvattennivån.
    Av Trafikverket anlitad entreprenör (Ingenjör Gunnar Jonsson AB i Mölndal) meddelas jag att ”hålet är fruset”och att man inte får ner något rör. Man menar att skälet till att det är fruset är att värmepumpen plockat ut mer värme än vad hålet kan leverera dvs ”hålet är för grunt”! Samma firma borrade hålet 2010 på uppdrag av ETB Värme.
    Min fråga är om det finns någon annan förklaring till det frysta hålet än för grunt borrhål??
    (grundvattnet står på 4 m och vattenflödet i hålet är 15000 l/timme.

Ing Gunnar J säger att hålet kan fördjupas ”utan större problem” ochatt de gärna tar uppdraget. ETB lovade stå för kostnaden men har nu backat!!
    Dels oro för att anläggningen inte skall mäkta med en kall vinter eller att slukhål uppstår i blåleran.

Taxam för synpunkter!

Per Winberg
    0707 912710

#23346 Svar

Johan Barth

Hej Per!
    Ett fruset borrhål ska man definitivt undvika bla m hänsyn till de problem som du ger uttryck för!
    Eftersom grundvattenytan ligger på normal och hög nivå och att borrhålet står i god hydraulisk kontakt med omgivningen kan jag inte se, annat än om något annat borrhål mycket nära påverkar ditt, att energiuttaget har varit för stort i förhållande till borrhålets längd.
    Jag ringer dig om detta.
    Mvh
    Johan Barth

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: fruset borrhål
Din information: