Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Fredrik

Vi har borrat en ny brunn (90m) då den gamla(30m) sinade. På grund av grannarnas brunnar och vår infiltrationsanläggning blev vi tvungna att placera den nya bara några meter i från den gamla.

I den gamla brunnen hade vi problem med ytvatteninträning, vid regn eller snösmältning så missfärgades vattnet. Men efter några dagar med torrt väder så klarnade vattnet igen.

Vi har också problem med missfärning i den nya brunnen vid nederbörd. Det är väl inte helt orimligt att anta att det finns sprickor mellan den nya och den gamla brunnen och att det är det som ger missfärgningen i den nya brunnen. Det gamla borrhålet ligger i en cementring med en gjuten platta i botten. Borrhålet ligger i bara ett par cm upp från betonplattan. Vid kraftig nederbörd så står det vatten på plattan som rinner ner i hålet.

Jag under om det är möjligt att fylla igen den gamla brunnen för att på så sätt skapa ett naturligt filter och samtidigt ge möjlighet att ta bort cementringen och lägga på ett jordlager.

#22070 Svar

Anders

Hallå Fredrik!

Hur gick det med din gamla brunn? Gjöt du igen sen? Jag har nämligen stört på samma problem och är osäker på vad jag ska göra

Mvh Anders

#22095 Svar
    Profilbild på jb@geotec.se
    Johan Barth

Hej Fredrik!
    Sannolikheten att dina två brunnar kommunicerar med varandra är mycket stor. Med hänsyn till det Du beskriver tror jag du drar helt rätt slutsats.
    Den gamla brunnen bör tätas i övergången mellan foderrör och berg (där det är troligast att Du har inläckaget).
    Men det är viktigt att inte ett tätningsmedel försämrar vattentillförseln till din nya brunn.
    Mitt förslag är att Du fyller din gamla brunn med tvättad makadam upp till en nivå som ligger ca en a´två meter under foderrörens underkant. Makadamen gör att Du får ett vattengenomsläppligt material samtidigt som det fyller upp hålvolymen väl.
    Över det fyller Du på bentonit i pelletsform. Går att köpa i 25 kg säckar. Fyll upp en bit i foderröret så att Du försäkrar Dig om att själva övergången mellan foderrör och berg samt någon meter ner i berget är avtvätta med bentonit.
    Bentoniten sväller i kontakt med vatten och skapar ett helt tätt lager.
    Ovanpå bentoniten kan Du, om Du vill fylla på med annat material. Ex kan Du fylla på med mer makadam och avsluta med en cementplugg som kan överlagras med jord.

Mvh
    Johan Barth

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Fylla gammal borrad brun?
Din information: