Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Maria

Hej jag har ett sommar hus sedan 2003 där jag bara är på sommaren med en äldre grävd brunn med cement ringar i.
    Det har funnits vatten så det räcker tills för två år sedan då började det att minska, förra sommaren med det låga grundvattennivån så kunde jag inte använda den alls.
    Nu undrar jag om det kan hjälpa att rengöra och även tryckspola brunnen det är nog inte gjort på 40 år minst för att få tillbaka vattnet eller är det bara ett grundvatten problem.

vänlig häls Maria

#22520 Svar
    Profilbild på jb@geotec.se
    jb@geotec.se
    Forumledare

Hej Maria!
    Det kan nog vara bra med en brunnsrening om det inte är gjort innan, men huvudproblemet är med största sannolikhet att själva grundvattennivån är så pass låg att den inte når upp över botten på Din brunn.
    Det är alltså inte kapaciteten på brunnen i sig, utan att Du har en för grund brunn.

Att fördjupa den är inte självklart och inte enkelt när det gäller grävda brunnar. Om Du har rätt förutsättningar kn det gå att slå en spets i befintlig brunn. Det kanske en lokal brunnsborrare kan avgöra.
    Om Du väljer att borra en brunn, finns möjligheten att nå grundvatten som ligger djupare, och normalt har det dessutom en bättre livsmedelskvalitet. Ibland behövs någon form av kemisk rening. Rätt gjort har Du oftare ett säkrare system med en djupborrad brunn.
    Jag rekommenderar dig att gå in på SGU:s brunnsarkiv (www.sgu.se) och välja kartvisaren ”brunnar”. Leta upp ditt område och bilda Dig en uppfattning om hur djupa brunnarna i området är och hur mycket vatten de normalt levererar. Då skapar Du Dig en god uppfattning om vad det finns för möjligheter.
    Din Geotecborrare hittar Du på vår hemsida.
    Mvh
    Johan Barth
    VD Geotec

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Grävd brunn där vattnet minskat.
Din information: