Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Magnus

Hej Anders !

Jag har skrivit till dig tidigare och fått hjälp (4720), men inte nått i mål. Har blivit av med problemet med svavelvätet men saltet kvartstår.

Har borrhål på 72 m djup och lyfte pumpen från c:a 54 m till 40 m i juni 2009. Första månaden efter upplevede jag ett mycket bättre vatten ur ett saltperspektiv men sedan blev det sämre igen. Upplever för övrigt att det skiftar väldigt mycket från tid till annan vad avser salt och i synnerhet om man inte utnyttjat brunnen på ett längre tag.

Vad är ditt tip för nästa steg ?

Av det jag kan läsa mig till så är väl ett första steg att lyfta pumpen c:a 10 meter till..Finns det någon grundregel/riktlinje för minsta djup för pumpen ? jag har en 60 l hydropress och jag gissar att varje tillslag för pumpen medför att c:a 20-30 liter tas ur borrhållet. Borde betyda att vattennivån i borran sänks 2-3 meter och att sedan tillrinning avgör när den återfylls – tänker jag rätt ?

Om inte en höjning av pump hjälper så kan man väl såvitt jag förstår överväga en tätning via att fylla upp med sand och sedan gjuta, detta förutsätter väl dock att sallvattenssprickorna måste ligga under sötvattensprickorna för att det skall fungera ? Kan man verifiera detta på något sätt ? Kan du rekomendera någon verksam som är duktig på denna teknik (brunnstätning) och som man kan anlita ?

Sist men helst inte är väl att kapitulera och borra nytt eller installera avsaltningsanläggning. Det första känns osäkert och det sista vill jag helst inte då vattnet blir så ”platt” samtidigt som man drar på sig massa servicekrävande teknik.

Brunnen är f.ö till vårt fritidshus och används primärt under april till nov med topp under juli + augusti, dock alltid med måtta pga av saltvatteninträngningen.

Tacksam för ditt/dina råd !

Magnus

#11883 Svar

Anders Nelson

Prova med att lyfta pumpen ytterligare 10 meter.
    Försök sedan att strypa kapaciteten på pumpen så långt att den enbart ger ca 5 liter i minuten så kanske detta hjälper ytterligare en del.
    Blir det inte bättre av det här så kontakta brunnsborraren som borrat brunnen och diskutera med honom hur långt upp man skall gjuta igen borrhålet.

#11884 Svar

Magnus

Hej igen Anders – tack för svar ! Jag provar med att göra som du föreslår.

Om jag trots detta behöver gå vidare och gjuta upp borrhålet, har du då något tips på lämplig brunnsborrare med denna komptens/bra erfarinhet av denna typ av uppdrag i Nortälje/Ljusterö-trakten att rekommendera ? Den som borrade min brunn har sedan lång tid upphört med sin verksamhet.

Med vänlig hälsning,
    Magnus

#11885 Svar

Anders Nelson

Kontakta Roslagsbrunnar i Norrtälje, de kan säkert hjälpa dig.

#15652 Svar

Sven Ingvarsson

Hej Magnus!

Hittade denna gamla tråd. Fick du någon lösning på ditt saltvattenproblem? Vi är i samma situation och letar lösningar.

Med vänlig hälsning
    Sven Ingvarsson

#23004 Svar

documents smith

Köp pass, körkort, ID-kort, (richardbowers24hrs@gmail.com), visum, SSN, SSA, SIN, gröna kort, falska pengar,
    Köp riktiga pass, körkort, (Whatsapp: …. + 447594453610) ID-kort, hemvistillstånd, visum,
    Köp pass, ID-kort (pvc), körkort, visum, inresetillståndskort, gröna kort, passkort, marijuana-kort, kontrollera förfalskning (kontrollera tvätt), DBR-formulär, CRB-kontroller (standard, förbättrad och förbättrad med listkontroll) Certified Management Accountant (CMA), Certified Meeting Professional (CMD), Certifierad Medicinsk Dosimeter, Födelsecertifikat, Högskoleexamen, Skolcertifikat, IELTS, TOEFL, ESOL och alla andra engelska / franska språkcertifikat, utbildningsbevis, intyg, privatkort, student Kort, diplom, SSN, äktenskapsintyg, kreditkort, förfalskade pengar, tydliga brottsliga handlingar och många andra dokument till salu (richardbowers24hrs@gmail.com).
    Köp pass, körkort, ID-kort, flyktingkort, visum, SSN, SSA, SIN, gröna kort, falska pengar, kriminalregister brureau kontroller, avslöjande och spärrtjänster checks.We säljer också kemikalier som SSD Automatisk lösning för rengöring av svart valuta. Vi är de bästa tillverkarna av dokument av högkvalitativt fake / nyhetsbrev, med över ett miljarder dokument som cirkulerar runt om i världen. Vi erbjuder endast originala högkvalitativa pass, körkort, ID-kort, födelsecertifikat, frimärken, visum, examensbevis för universitet och andra produkter .

Köp äkta träningscertifikat, GCSE, A-nivåer, gymnasium, diplom, certifikat, GMAT, MCAT och LSAT examensbevis, skolgrader allt i ett helt nytt namn utfärdat och registrerat i skolans, institutionens, högskolans eller universitets databas.
    Vi producerar äkta registrerade IELTS, TOEFL, ESOL utan att du sitter för en tentamen. Vi är här för att hjälpa dig att enkelt få dina dokument och spara dina värdefulla år och tid. När du skickar in din information och gör din betalning kommer ditt certifikat att produceras och registreras. Du kommer att kunna verifiera och se ditt resultat på https://ielts.britishcouncil.org/checkresults.aspx.

Vi producerar certifikat för olika språkprov världen över, inklusive IELTS, TOEFL, TOEIC, CaMLA, EFSET, ECCE, ECPE, MELAB, MTELP, ESOL Test av färdighet i koreanska språkfärdighetstest, Hanyu Shuiping Kaoshi (HSK), CNaVT, NT2, DELF, DALF, TNF, Deutsches Sprachdiplom Stufe I och II, TestDaf, NTD, CELI, CILS, PLIDA, examensbevis på polska som främmande språk, DELE, CELU, CELPE-Bras, CAPLE, TORFL, JLPT och NNS och European Language Certificates (TELC)

Alla förfrågningar;
    Kontakta email: richardbowers24hrs@gmail.com
    Allmänt stöd: richardbowers24hrs@gmail.com
    Skype-id: bscott1215
    WhatsApp: +447594453610

Vårt företag har flera års erfarenhet av produktion av nyhet / äkta pass, visum, id-kort (pvc), körkort och andra identitetshandlingar. Vi använder samma utrustning och sofistikerade material som regeringen använder för att producera nyhet / verkliga dokument. Alla hemliga egenskaper hos de verkliga dokumenten reproduceras noggrant av våra unika producenter.
    NB.
    1) Både en magnetisk streck och streckkod som kodas och skannas (skanna med alla kortläsare på grund av lagliga begränsningar).
    2) En dold bildvy som kan användas under UV-svarta ljus.
    3) En upprepad säkerhetsbild i OVD (optiskt variabel enhet) bläck.
    4) En anpassad hologramlaminering, i stället för den generiska

Förfalskade pengar till salu:
    Fake sedlar till salu; Senaste design-och nya design-dollar (supernot) förfalskningar, och det är sällsynt att hitta den kvalitetsnivån i falska sedlar som vi har, bara här kan du få den här drömkvaliteten som gör dig miljonär över natten. Inte ens en expertanpassad tjänsteman eller maskin kan diktera det dokument / pengar vi erbjuder som falskt, eftersom dokumentet inte kan skiljas från den verkliga regeringen utfärdade.

Falskt pass, skannbart falskt id, falskt körkort, nyhetsbrev, nyhetspass till salu, falska dokument, var du ska få ett falskt id, köp falskt pass. Köpa falska pass, köpa falska pass, falska pass till salu, falska australiska id, köp falskt körkort, köp diplomatpass, falska tysklandspass, köp identitet, kreditkort, personnummer, gata och något annat. Superior Fake Degrees erbjuder falskt pass, falskt id, falska grader, diplom, pass Kanada. Få ditt högskoleexamen, GMAT, MCAT, LSAT-certifikat och mer
    Alla förfrågningar;
    Kontakta email: richardbowers24hrs@gmail.com
    Allmänt stöd: richardbowers24hrs@gmail.com
    Skype-id: bscott1215
    WhatsApp: +447594453610

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Saltvatten i brunn
Din information: