Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11882 Svara
    Magnus
    Gäst

    Hej Anders !

    Jag har skrivit till dig tidigare och fått hjälp (4720), men inte nått i mål. Har blivit av med problemet med svavelvätet men saltet kvartstår.

    Har borrhål på 72 m djup och lyfte pumpen från c:a 54 m till 40 m i juni 2009. Första månaden efter upplevede jag ett mycket bättre vatten ur ett saltperspektiv men sedan blev det sämre igen. Upplever för övrigt att det skiftar väldigt mycket från tid till annan vad avser salt och i synnerhet om man inte utnyttjat brunnen på ett längre tag.

    Vad är ditt tip för nästa steg ?

    Av det jag kan läsa mig till så är väl ett första steg att lyfta pumpen c:a 10 meter till..Finns det någon grundregel/riktlinje för minsta djup för pumpen ? jag har en 60 l hydropress och jag gissar att varje tillslag för pumpen medför att c:a 20-30 liter tas ur borrhållet. Borde betyda att vattennivån i borran sänks 2-3 meter och att sedan tillrinning avgör när den återfylls – tänker jag rätt ?

    Om inte en höjning av pump hjälper så kan man väl såvitt jag förstår överväga en tätning via att fylla upp med sand och sedan gjuta, detta förutsätter väl dock att sallvattenssprickorna måste ligga under sötvattensprickorna för att det skall fungera ? Kan man verifiera detta på något sätt ? Kan du rekomendera någon verksam som är duktig på denna teknik (brunnstätning) och som man kan anlita ?

    Sist men helst inte är väl att kapitulera och borra nytt eller installera avsaltningsanläggning. Det första känns osäkert och det sista vill jag helst inte då vattnet blir så ”platt” samtidigt som man drar på sig massa servicekrävande teknik.

    Brunnen är f.ö till vårt fritidshus och används primärt under april till nov med topp under juli + augusti, dock alltid med måtta pga av saltvatteninträngningen.

    Tacksam för ditt/dina råd !

    Magnus

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
Svar till: Saltvatten i brunn
Information om dig:




63 − = 56