Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Erik

Har ett 30 år gammalt borrhål för dricksvatten, hålet ger 60 minutliter och är på 80 m. Stora sprickor finns enligt borrprotokollet vid 7, 17 och 45m. På senare år har jag – speciellt vid snösmältningen – fått en ökad missfärgning av vattnet pga (ytvatten)inläckage.
    Hur kommer jag tillrätta med problemet.
    -Kontinuerlig tappning under vissa perioder?
    -Kan man täta sprickorna?

#11895 Svar

Erik

En kompletterande fråga från Erik.

Går det att använda en krontätning (ex PEMTEC)eller blir det problem att dra upp slangarna igen om ejektorn behöver service?

#11896 Svar

Anders Nelson

Då det är genom sprickor vattnet kommer in i borrhålet så kommer sannolikt kapaciteten att minska för varje spricka du tätar bort.
    Om det är så att sprickan på 45 m djup ger tillräcklig tillrinning så vill jag föreslå följande.
    Kontakta en brunnsborrare och be honom att montera en manschettätning på ca 20 m djup, har du då tillräcklig kapacitet på borrhålet så bör det gå bra.
    Blir inte vattenkvaliteten bättre så kommer sannolikt det missfärgade vattnet in på 45 m nivån.
    I sådant fall så är min rekommendation att försöka lösa problemet med ett reningsfilter.

#11897 Svar

Anders Nelson

Nej Pemtec har en del bra lösningar på tätningar och de bör klara måtten för en ejektor.

#11898 Svar

Erik

Tack för bra råd och synpunkter.
    Jag tar kontakt med en borrare och låter honom sätta in en manschett på drygt 20 m. Vad jag minns av borrningen så kom den absolut största vattenmängden på 80 m. Ejektorn sitter på 50 m. Jag har redan ett Björnfilter som tar det mesta när jag använder det finaste bomullsfiltret, men då måste jag byta ganska ofta.
    Kanske är det också lika bra att passa på och byta ejektorn. Den är 33 år och har fungerat klanderfritt hittills.
    MVH/Erik

#11899 Svar

Anders Nelson

Ejektorn slits normalt inte så den behöver du inte byta.
    Kom den största vattenmängden på 80 m bör du kanske fundera på om inte sätta manchetten på 50 m eller strax ovanför ejektorn, då stänger du ute alla tre sprickzoner som är noterade.
    Kan du få reningseffekt med ett björnfilter så är det kanske järn du har i vattnet.
    Tag gärna en komplett vattenanalys under den tid då du upplever vattnet som dåligt.

#22608 Svar

Björn Johansson

Hej!
    Min bergvärme anläggning tappar tryck och vätska efter ca 1 vecka. Har grävt fram slangarna till de båda borrhålen jag har. Men hittar inget läckage. En värmefirma föreslog då att jag kan ha i en vätska som tätar ev sprickor i slangarna så jag slipper ta upp och byta slangarna. Funkar detta? och vad är det för vätska? Är det liknande det som fanns för, för att täta otäta kylare på bilar?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Svar till: Sprickor i borrhål
Din information: