Taggat: 

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

Christian

Hej!

Vi har beställt en bergvärmeanläggning med NIBE Fighter F1245 8kWh. I ursprungsofferten ingick ett borrdjup på 140 m men på grund av magkänsla önskade jag en ny offert med nytt pris inkl. borrdjup på 160 m. Så långt inga problem.

Härom dagen var borraren här. Han avbröt vid 136 m eftersom han inte lyckades borra djupare pga rikliga mängder vatten som han uttryckte det. ”All luft går åt till att göra sig av med vattnet och det går inte att borra djupare” – ungefär så löd resonemanget. Borraren menade att han träffat på en vattenspricka vid ca 20 meter och en efter 100 meter.

Efter att borraren lämnat kunde jag höra att det porlade vatten nere i hålet. Ljudet upphörde dagen efter. Genom att loda på egen hand kan jag konstatera att det är ca 18 meter mellan marknivå och vattennivå i hålet. Dvs ett aktivt borrdjup om ca 118 m. Hade jag fått som beställt (totalt borrdjup 160 m) hade jag fått ett aktivt borrdjup om ca 143 m.

Borraren menar att med sådana vattenrika sprickor i hålet behövs ej större aktivt borrhål. På NIBES hemsida kan jag läsa att man rekommenderar ett aktivt borrhål på 120-145 m.

Så frågan är; Skall jag nöja mig med nuvarande aktiva hål om 118 m, totalt borrdjup 136 m? Dels är jag bekymrad över att pumpen inte blir så effektiv som tänkt, dels menar jag att jag betalat för ett annat borrdjup än vad jag faktiskt fått. Hur bör jag gå vidare?

(Anläggningen placerad i Göteborg)

Tacksam för svar

Mvh Christian

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
Svar till: Aktivt borrdjup – mindre än tänkt
Din information:

+ 9 = 12