Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Pelle
    Keymaster

Hejsan!

Har ett sommarhus i Småland med borrad brunn (ca 4 år gammal) med problem med järn och ”aggressiv kolsyra”. Vattnet går inte att dricka pga smaken, och det känns egentligen ganska trist att duscha och borsta tänderna i. Överväger att köpa en filteranläggning men tycker att de flesta är ohemult dyra. Det känns helt sjukt att lägga ut 15-20,000 kr på ett system som jag inte har någon garanti för att det verkligen funkar på just mitt vatten. Hur många historier har man inte hört där vattnet egentligen inte blivit så mycket bättre? Dessutom till en sommarstuga som används två till max tre månader per år. Ska det verkligen behöva vara så dyrt?

Snubblade nu över en idé där man kopplar in några dysor i hydroforen och fyller på med krossad kalksten, det kallas AquaBra (www.winnerhaga.se). Kostar mindre än 4,000 kr för baspaketet. Jag tycker att det verkar hyfsat klokt genomtänkt och har funderingar på att testa det, väl medveten om att det kanske inte räcker till för att få mitt vatten lika bra som det kommunala hemma. Jag är nöjd om jag får bort det mesta av järnet så att man åtminstone kan duscha och borsta tänderna i det utan att få ångest.

Vad tror ni om systemet? Någon som har erfarenhet?

#6552 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Att lösa ditt problem med enbart kalkdyser i din hydrofor kommer sannolikt inte att lyckas.
    Maila gärna över ditt analysresultat till mig så skall jag försöka att hjälpa dig.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av admin_signalera.
    • Det här svaret redigerades för 9 månader, 3 veckor sedan av Joakim Hjulström.
    #6553 Svara
    Pelle
    Gäst

Tack för erbjudandet. Det analysresultat vi har är 4 år gammalt och vi ska ta ett nytt nu, återkommer när analysen är gjord.

MVH

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: AquaBra?
Information om dig:

+ 35 = 42