Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11229 Svara
    Göran S
    Keymaster

    Hur mycket vatten gör 2 st familjer av med på dag?
    Varför jag frågar är att byggherren vill koppla på mig på grannens brunn, och bygga ett pumphus på locket där brunnen är, för att kunna ställa hydropress och övrig utrustning på.
    Just nu har jag en grävd brunn som inte ger tillräckligt med vatten, och nu är grannen osäker på om hans borrade brunn kommer att räcka till 2 familjer.

    #11230 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Man räknar med att en familj på 4 peroner förbrukar ca 800-1000 liter vatten per dygn.
    Detta betyder att borrhålet bör ge min 100lit/timma dvs 2400 lit/dygn.
    Vad som sedan är viktigt är att det finns ett förråd, antingen i borrhålet säg 1000 liter eller ett förråd ovan mark som klarar högförbrukningar då båda hushållen duschar,tvättar och diskar samtidigt.
    En vanlig trycktank ersätter inte detta förråd om borrhålet inte har 700-1000 liter vatten tillgängligt.

    #11231 Svara
    Göran S
    Gäst

    Finns det någon möjlighet för en ”vanlig dödlig” att mäta om borrhålet har detta förråd, eller är det bara att töma borrhålet för att mäta?

    #11232 Svara
    anders nelson
    Gäst

    Av din grannes borrprotokoll och faktura bör det framgå totaldjup och dimension samt vilket djup pumpen är monterad på.
    Det brukar också framgå hur mycket vatten brunnen gav vid borrningstillfället.
    Finns inte dessa uppgifter att tillgå så kan man provpumpa borrhålet genom att lossna inkommande slang och pumpa ur brunnen tills den ev tar luft och mäta denna vattenmängd under ca en timmes tid.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Åtgång?
Information om dig:




+ 86 = 95