Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30269 Svara
    Karl-Johan Åström
    Gäst

    Hej,

    Vi skulle vilja byta ut vår dyra fjärrvärme mot VP och skulle behöva lite guidening för att bestämma rätt storlek på VP och djup på borrhål?
    Mur/tegelhus med 3m tak höjd fördelat på 2 lägenheter om 118+108 kvm och ett garage på 60 kvm och en liten lägenhet på 20 kvm samt övriga utrymmen på ca 40 kvm. Byggår 1915. Tilläggsisolerat mellan våningsplan 1 och 2 i lägenhet 118 kvm.

    Alltså totalt ca 346 kvm.
    Nuvarande års förbrukning ca 40 000 kW+ hushålls el.

    Huset är inte speciellt bra isolerat jämfört med dagens standard men verkar ändå inte ha så stora svängningar i årstemp trots sin ålder.
    Vattenburen värme med radiatorer vars antal vi tänker öka eftersom det inte finns i alla rum/utrymmen. Planen är även en aerotemper i garage och övriga lokaler för att tacka värmebehovet när dessa används.

    Jag kommer i mina beräkningar fram till ett värmebehov på 70 kW per kvm och en pump på minst 15 kW? Men kan det stämma? och i så fall hur djupt skall vi borra?

    Mkt tacksam för svar.

    mvh Karl-Johan

    #32482 Svara
    Joakim Hjulström
    Gäst

    Hej Karl-Johan,

    jag tycker det verkar som att din beräkning av byggnadernas energi- och effektbehov är något i underkant – men det bästa är om du kontaktar en vvs-installatör som får undersöka och göra en bedömning av fastigheten.

    Med en 15 kW värmepump skulle du behöva i storleksordningen 300-400 meter aktivt djup, beroende på den lokala geologin och vilken temperatur ni eftersträvar på inkommande till värmepumpen.

    Mvh
    Joakim

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Bergvärme till gammalt hus i Lidköping
Information om dig:




47 − = 37