Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Keymaster

Har en borrad brunn på ca 20 meter,järnvärdet är på 10. Min fråga är om det hjälper att borra djupare för att få renare vatten,berget ligger nästan i dagen. En annan fråga är om det kan hjälpa att borra en ny brunn längre bort från berget och isåfall hur långt bort måste man isåfall,vet att dom har bra vatten ca 500m bort. Jag äger marken hela biten så man kanske kan borra brunnen tidigare vad vet jag. Är väldigt trött på järnhaltigt vatten, kostar mycket pengar att sköta filter bytte av pump efter ca 8 år pga vattnets kvalitet plus att du inte kan tvätta vittvätt plus all förstörd sanitetsporslin

#6484 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Ett bra sätt är att inventera alla näraliggande brunnar i området och se vad dessa har för vattenkvalitet och hur djupa de är borrade.
    I en del områden i landet så har man sämre vattenkvalitet högre upp i berget och då lönar det sig att borra djupare, man måste då i dessa sammanhang rörfodra (stänga ute) den sämre vattenkvaliten.
    Mitt råd är att du går mot de hållet där din granne har en bra vattenkvalitet.
    Kontakta din Geotecborrare och diskutera problemet med honom på plats så löser ni säkert dit problem.

#6485 Svara
    Niklas
    Gäst

Tyvärr är det så att alla hushållen runtomkring har järnhaltigt vatten. Vissa mer än andra. Det kommer antagligen från berget somm ligger ovanför vårat hus. En granne hade okej vatten men när hans brunn sinade och gjorde en ny fick han sämre vatten och han bor vid sidan om berget, inte som vi som bor mer eller mindre på berget. Därför min fråga om en mer djupborrad brunn eller ex antal hundra meter nedanför huset kan vara ett alternativ.

#6486 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Det är nog så att allt grundvatten i området innehåller järn, men det gäller att få tag i ett vatten med en lägre järnhalt.
    Att finna ett vatten utan järn i ditt område går säkerligen inte,men ett vatten med 1 mg järn istället för 10 mg har stor skillnad i rening-och skötsel.
    Om du anlägger en ny borra åt ett håll där man idag vet att järnhalten är lägre så bör du rimligen få ett liknande vatten.
    Här är det viktigt att du anlitar en brunnsborrare som kan och har förståelse för nämnda problem.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Borra djupare för att slippa järnhaltigt vatten
Information om dig:

14 + = 24