Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Jan Erik
    Keymaster

Hej !
    När jag borrade i sommras så blev jag rekomenderad att borra ett gradat hål samt att borra 160 m. istället för 140 meter. Detta sa brunnsborraren jag anlitade för att veckan innan så hade en av era borrare borrat hos min granne. Min fastighet är mycket begränsad och därför blev avståndet endast 12 m.Frågan är om det var rätt då jag fick betala mer än tänkt? Borde inte installatören hos grannen samt er borrare vidtagit åtgärder och också gradat mm. då de visste om att jag också skulle borra?

#6578 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Huvudansvaret ligger hos markägaren dvs beställaren.
    Har markägaren upphandlat hela anläggningen av en installatör så är det installatören som ansvarar för anläggningens funktion gentemot markägaren.
    Borrentreprenören får oftast en beställning på en borrning för energiuttag med ett förutbestämt djup och där platsen är utsatt.
    Borrentreprenören är oftast en underentreprenör till installatören och får sällan reda på vilken storlek på värmepump det är och hur installatören har dimensionerat anläggningen.
    Enligt gällande regler så bör man inte borra närmre än 10 meter från tomtgräns, gör man det så bör borrhålet gradborras in mot den egna tomten.
    I ditt fall så borde installatören informerat din granne om ovanstående regler och då skulle din granne tagit upp en diskussion med dig hur ni gemensamt skulle lösa frågan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Borrhålsavstånd
Information om dig:

5 + 4 =