Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11634 Svara
    Åsa Gunnheden
    Keymaster

    Hej,
    Vi har precis borrat hål för bergvärme och efter 188 meter gick borren sönder och det blir inte mer borrat. Enligt offerten hade vi beställt 200 meter.
    Vi har en fristående villa byggd 1939 och tillbyggd 2008 om 128 m2 boyta plus 60 m2 biyta (källare). I dag gör vi av med ca 25 000 kw. Vi har även tänkt oss ett garage som ska bli 40 m2 vilket också värmen ska räcka till.

    Vår fråga är nu: Räcker de 188 m som är borrade eller hade vi behövt 200 m?
    Offeten står på 200 m så vi undrar även hur mycket det är rimligt att kräva avdrag på pris? Tacksam för svar. Vänliga hälsningar
    Åsa

    #11635 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Har ni totalt 128+60 m2 uppvärmt?
    Hur varmt skall ni ha i garaget?
    Var i landet bor du?
    Hur stor är värmepumpen, avgiven effekt?
    Svarar du på detta så kan jag ge dig ett ungefärligt djup på borrhålet.

    #11636 Svara
    Åsa Gunnheden
    Gäst

    Ja, hela ytan är uppvärmd. I garaget ska det inte vara jättevarmt men säg inte kallare än 5-6 grader vintertid och sommartid ingen värme på. Vi har ingen golvvärme någonstans, möjligen installerar vi vattenburen golvvärme i ca 20 m2 i källaren. Pumpen har en effekt på 7,3 kw.

    #11637 Svara
    Åsa Gunnheden
    Gäst

    Vi bor i Huddinge utanför Stockholm.

    #11638 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Till en vp på 7,3 kw så räcker 170-180 m bra i Stockholmsområdet.Ni får dock räkna med att om ni skall värma garaget så kommer kanske inte värmepumpen klara av det under en kall vinter som vi har i år utan då kommer tillskottet, (elpatronerna) att behövas.
    Jag förutsätter att inte grundvattnet ligger djupt ner i ert område, det jag räknat på är sk våt yta.
    Angående avdrag på borrade meter så räkna ca 250 kr/m + moms.

    #11639 Svara
    Ola
    Gäst

    Den rörfirman som var hos mig igår, sa att står det angivet djup och du inte har tillägg på ca 500:-m foder rör, så ska firman se till att du får det som står i offerten, utan kostnad för dig.
    Men har du tillägg för kostnad foderrör och de måste borr ett hål till så står du för denna mer kostnad.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Borrhålsdjup?
Information om dig:




5 + 1 =