Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Jan
    Keymaster

Har borrat en ny vattenbrunn på 120m. Trots extra vattentryckning ger brunnen endast strax över 100L/h, vilket precis är kravet enligt vattengarantin i köpeavtalet. Vattennivån ligger ca 10m under backen så vattenpelaren är ca 110m när hålet är fyllt.

Brukar tillrinningen till borrhålet öka när jag börjar använda det? Fått rådet att pumpa ur 500-600 liter varje dag ett tag framöver så att sprickorna i berget får renspolas/vidga sig vilket brukar öka tillrinningen.

Vi är två vuxna och tre barn. Har jag fått nitlotten?

#6535 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Nej du har inte fått någon nitlott.
    Med ca 100 m vattenpelare i ditt borrhål så har du minst 1000 lit vatten i förråd, räknat på 115 mm dimension på borrningen.
    Har du sedan en tillrinning på 100 l/h så ger detta ca 2400 l/dygn. Du kan alltså förbruka i värsta fall 2-3000 liter vatten per dygn.
    Din familjs förbrukning bör vara max 1000 liter per dygn (räknat på vuxna personer) så du kan vara lugn.
    Jag tror att när du pumpat och använt borrhålet en tid så kan mycket väl kapaciteten öka då sprickorna söljs rena och därmed öppnas.
    Skulle det här mot all förmodan inte stämma så har du en mängdgaranti att falla tillbaks på.

#6536 Svara
    Jan
    Gäst

Tack för svaret!

Mängdgarantin i avtalet är att brunnen skall ge minst 100 L/ timme. Borraren säger att vattnet i brunnen skall räcka åt oss men orsaken till att jag är lite orolig är väl att jag behöver lite förklaringar och feedback om hur det fungerar där nere i berget.

Har nu tömt brunnen ner till pumpen. När brunnshålet var fullt och vattennivån 10 m under markytan så tog det pumpen ca 22 sek att fylla 10 liter vatten, vilket är ca 27 L/min om jag räknat rätt. Allt eftersom pumpen gick så minskade flödet i takt med att vattennivån i brunnshålet snabbt sjönk. Efter ca 40 minuter så upplevde jag att hålet började bli tomt och att vattennivån var nere vid pumpen (började dra in luft). Då hade flödet minskat konstant så att det tog ca 40 sek att fylla 10 liter vatten, blir väl ca 15 L/min? Men det märkliga var då, förutom att vattnet blev lite grumligare, att flödet sjönk och stabiliserade sig på ca 8 L/min trots att jag körde pumpen ytterligare 30 minuter.

Upplevde att brunnen inte gick att tömma helt? Pumpen drog in luft men lägre flöde än 8 L/min kom jag aldrig. 8 L/min blir ju nästan hela 500 L i timmen? Jag stängde pumpen och efter ca 10 timmar så kunde jag med lampa åter se att vattennivån var ca 10 m under marknivån. Är det sprickorna i berget som gör att vattennivån i borrhålet beter sig så konstigt och att det tar en sådan lång tid att återfylla brunnen?

#6537 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Ja det verkar som ditt borrhål ger ca 500 lit/h.
    Vid denna kapacitet så återfylls borrhålet på ca 2 tim, men de sista metrarna kan ta lite längre tid på sig.Du kan aldrig tömma brunnen så att den blir torr då det ständigt rinner till ca 8 liter i minuten. Stryper du däremot ner din pumps kapacitet till 8 liter så kommer den att kunna gå kontinuerligt med denna mängd.

Detta bevisar att du har hushållsvatten så du klarar din familjs husbehov.
    Någon trädgårdsbevattning med spridare räcker däremot inte vattenmängden till.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Dålig tillrinning i nytt borrhål
Information om dig:

+ 81 = 82