Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9797 Svara
    Martin Zade
    Keymaster

    Villa i Uppsala, årsförbrukning dec.03 till dec 04 exklusive hushållsel 37000kWh. Siffran är brutto för värme av hus, varmvatten och inomhuspool, som hålles täckt.
    Har offerter på kombinationen värmepump och borrhål enligt:
    8,9 kW och 170 m
    9,1 kW och 140 m
    10,7 kW och 2×115 m
    10,9 kW och 210 m
    14,4 kW och2x130 m
    Hur många kW VP och hur många m effektivt borrdjup bör jag välja?
    Påverkas frågan av att jag har en täckt inomhuspool på 34 m3 ? I vilken mån denna kräver uppvärmning sommartid vet jag ej.
    Vilken värmeledningsförmåga har graniten i södra Uppsala?

    #9798 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Beräknat på dina lämnade uppgifter så installera en vp på ca 12 kw med ett aktivt borrdjup på min 240 m. Då du sannolikt får långa driftstider då du skall värma upp din pool samtidigt, kräver detta extra borrhålsdjup.
    Jag har räknat med en värmeledningsförmåga på graniten på 3,4. Vill du ha mer ”kött” på benen angående detta så snacka med SGU i Uppsala.

    #9799 Svara
    Martin Zade
    Gäst

    Förstår ej svaret.
    37000 kWh per år inkluderar ju pooluppvärmningen. Skulle ett mindre hus med pool kräva ett större hål och högre VP-effekt än ett större hus utan pool om båda husen har samma energiförbrukning per år?
    Poolen värms i dag endast 4 timmar per natt, samtidigt som jag har nattsänkt rumstemperatur.

    #9800 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Jag menade med mitt svar att du får längre driftstider på värmepumpen då du även skall värma upp din pool även om du har nattsänkning, dessutom var du osäker om uppvärmningen av polen sommartid ingick.
    Om du kör din värmepump i säg 4000 tim till huset alt 5000 tim då du har pool så gör de här sista timmarna att du måste kompencera dig med en djupare energibrunn.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: dimensionering och påverkan av pool
Information om dig:




75 − = 70