Etiketter: 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Mikael Emanuelsson
    Keymaster

Hej!
    På våran gård har vi en djupborrad brunn inne i en gammal grävd brunn. Foderröret på denna borrade brunn slutar ca 1,5m ner i den grävda brunnen och rör till pumpen ligger på kanten och via en 90 graders böj ner i foderröret. Vi har problem med smutsigt vatten och jag trodde först att det läckte in dagvatten genom cementringarna på den gamla grävda brunnen men tror nu istället att det är den borrade brunnen som trycker upp vatten genom foderröret då nivån i foderröret alltid är upp till kanten och man kan se att det rinner lite längs foderröret. Vad jag undrar nu är hur jag bäst går tillväga för att lösa problemet. Antar att det bästa är att förlänga foderröret så det går över marknivå med en u-sväng så dom det ska vara? Hur får jag en tät förlängning av foderröret, blir ju lite krångligt med rören till pumpen som går in i toppen… Mycket tacksam för tips! MVH Mikael

#10737 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Jag tror att du behöver spola ditt borrhål, det där med att förlänga foderröret tror jag är onödigt.
    Har borrhålet fungerat bra tidigare och vattnet från den grävda brunnen inte läcker in i borrhålet så är det sannolikt en spricka som ger ifrån sig det grumliga vattnet.
    Det är väl inte brunfärgat? för då är det sannolikt järnutfällningar och då behöver du ett järnfilter.

#10738 Svara
    Mikael Emanuelsson
    Gäst

Tack för ditt svar!
    Problemet är alltså att den grävda brunnen(ca 2m djup) fylls helt med vatten om jag inte använder länspump, och eftersom foderröret bara sticker upp ca 0,5m så rinner detta vattnet ner i foderröret, och detta vatten är grumligt pga att det är jordbotten i den grävda brunnen.
    Så om jag förstått dig rätt så är den enda tänkbara möjligheten att vattnet kommer in mellan cementringarna? Det kan alltså inte komma underifrån(upp ur foderröret eller genom jordbottnen)? Isåfall är det väl bara att täta cementringarna?
    MVH Mikael

#10739 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Gör så här:
    Kommer vattnet från den borrade brunnen så förläng foderröret upp till en 1/2 m under mark, montera en adapter genom foderröret samt en tät sluthatt på toppen av foderröret (se skiss på vår vattenbrunn här på hemsidan).
    Kommer vattnet från den grävda brunnen så bör ovanstående sätt även fungera som tätning.
    Kom ihåg att anlita en fackman till arbetet så är du säker på att det blir bra.

#10740 Svara
    Mikael Emanuelsson
    Gäst

Har hört med en lokal vvs-firma men dem kunde inte hjälpa mig, och brunnsborrare åtar sig heller inte sådana jobb så vart ska jag vända mig? Eller vart kan jag köpa adapter och foderrör? Tack på förhand

#33402 Svara
    Kristina
    Gäst

Hej!
    Vi har köpt sommarhus i skärgården och där finns en djupborrad brunn 43 m o 15 cm i diameter. Tanken är att vi ska dra in vatten till huset och vi behöver därför någon slags pump.. Vilka möjligheter finns och vilket är det smidigaste och billigaste sättet att lösa det på? Mycket tacksam för svar och förslag!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Djupborrad brunn trycker upp vatten
Information om dig:

6 + 2 =