Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Lars Karlsson
    Keymaster

Har problem att det finns gas i vattnet som omger kollektorslangen i bergvärmehålet.Slangen är inte diffusionstät och på så sätt kommer det in gas som i sin tur ökar trycket i kollektorslangen och till slut öppnar säkerhetsventilen på plåtkärlet och släpper ut lite köldmedia.Så här forsätter det och till slut så blir det luft/gas mer och mer i slangen och mindre köldmedia.Man har bytt köldmedia till en anna sort som inte skulle bära med sig gas/eller motverka att gasen skulle komma in i köldmediat men detta har inte hjälpt.Går det att sätta dit en avluftare som automatiskt skulle avlufta gasen???.Vart placerar man denna inomhus eller utomhus fungerar avluftaren utomhus vid ev kall väderlek??.Eftersom förmodligen gasen kan vara sumpgas explosiv vet ej, kan det vara farligt att ha avluftaren inomhus???.Måste man evakuera denna gas och hur då ??Finns det anna lösning på detta problem.Jag är i jättestort behov av att få en bra lösning på detta.Vem bör ha de bästa kunskaperna om det här problemet.Vad jag förstor så det här problemet inte så vanligt Entreprenör har hjälp till, men säger att detta problem ej går på försäkringen som jag tecknade ihop med VP köpet.Anläggning är från 2004-06.

#6499 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Innan jag ger dig några råd så vill jag att du svarar på följande frågor:
    Släpper den ut köldbärarvätska året om?
    Var i landet bor du?
    Vilka temperaturer har du på inkommande-och utgående köldbärare under vintertid, som lägst.
    Hur stor vp har du?
    Hur många timmar per år är den i drift?
    Hur långt aktivt borrhål har du?
    Om du lossnar på tätningen på foderröret har du då ett övertryck i borrhålet av gas?

#6500 Svara
    Lars Karlsson
    Gäst

1. Nej, bara när det är som kallast ute dvs dec-april. 2. Bor i Motala, Östergötland. 3. Vet ej den lägsta temperaturen men köldbärare in 4,5 C°, köldbärare ut -1° vid utetemp -6° (090107). 4. IVT-Greenline C7 HTplus. 5. 11 233 timmar totalt (fr 2004-06-29–2009-01-07 = cirka 5,5 år = 2 042 timmar/år). 6. Totalt borrdjup 150 meter, aktivt borrdjup är 125 + 17 meter. Foderrör 33 meter. 33/2 = 17 m extra för kompensation för foderrör. Vattennivå 8-10 meter. 7. Kommer ej åt tätningen på foderröret eftersom den ligger under marknivå. Kollektorslangen går upp cirka 0,5 meter på husvägg och sedan vidare in via gamla ventilationstrumman som var till oljepannan. Kollektorslangen är isolerad. Man bytte ut bioetanolet mot glykol hos mig då man fått bra resultat i andra anläggningar genom detta. Man har tillsammans med IVT och LVT samt kommunens miljökontor tagit fram denna åtgärd men hos mig verkar det inte fungera.

#6501 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Jag vill att du kollar nu när det är en kallperiod hur temperaturen är på ingående och utgående köldbärare. kolla då vp har gått under en timmes tid.
    kolla i menyn,under meny 3(här kan du se alla temperaturer) har du dessa värden.

#6502 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Efter att ha funderat ett tag över dina problem så tror jag att följande händer:
    1. Har du en riktigt tätt lock över borrhålet så kanske gasen som strömmar upp bygger upp en gasklocka i foderröret och kan ev tränga undan grundvattnet som finns i foderröret ända ner till borrskon och då får du ett betydligt mindre aktivt djup på borrhålet. Under borrskon strömmar säkerligen gasen tillbaks till berget då detta inte är tätt.
    Om detta är fallet så kan ev detta gastryck klämma ihop slangarna så att köldbäraren pressas ut. Kollektorrören tål inte mer än 10-15 meters yttre tryck dvs 1-1,5 kg innan de börjar att deformeras.
    2. Det kan även kanske vara en kombination med att du har ett mindre aktivt djup så kan du få minusgrader på både in och utgående köldbärare och då fryser vattnet i borrhålet och klämmer ihop slangarna.
    3. Jag tror inte att gasen tränger in i kollektorrören för då skulle du få upp gasen i ditt kärl, då denna automatiskt stiger upp och sannolikt skulle köldbärarpumpen släppa vattnet och vp stanna.
    4.För att lösa ditt problem så skall du gräva fram locket på borrhålet och borra ett mindre hål i detta som är anpassat till en slang som du kan leda bort ev gas med, säg ett 10-15mm hål. Led bort gasen till en plats där den inte kan skada något annat.
    Följande kommer sannolikt då att hända, du får ett trycklöst borrhål där du får en bra cirkulation på vattnet när gasbubblorna stiger uppåt och det aktiva borrdjupet som du från början räknat med.
    Det vore intressant om du kunde börja med att montera en tryckmätare före du installerar slangen och se vilket tryck som byggs upp under en månads tid på gasen.
    Tacksam om du håller mig underättad om vad som händer och vad resultatet blir.

#6503 Svara
    Lars Karlsson
    Gäst

Har inte sett ditt svar 4917 förrän nu. Men här kommer i alla fall tempuppgifterna du ville ha svar på i ditt inlägg 4914.

Datum, utetemp, in köldbärare, ut köldbärare
    15/1 -3,2 3,9 -1,8
    15/1 -6,2 4,1 -1,5
    16/1 -9,1 4,5 -0,8
    16/1 -5,4 3,9 -1,9
    16/1 -5,3 3,8 -1,7
    17/1 -2,2 4,0 -2,0
    18/1 -1,0 4,5 -1,4
    18/1 -0,7 4,8 -1,3

Jag har även kontrollmätt in- och utgående köldbärartemperaturer med en separat termometer i förhållande till värmepumpens temperaturvärden och skillnaden är cirka 0,5°C. Dessa uppgifter som du nu har fått i förhållande till ditt senaste inlägg 4917 ändrar det dina teorier på något sätt? Under den här tiden 28/12-08–18/1-09 så har cirka 1-1,5 liter köldbärarvätska släppts ut via säkerhetsventilen på kärlet. Trycket i köldbäraren är cirka 1,7 kg när han släpper ut det och går ner till cirka 1,2 kg och så börjar det sakta om igen.Jag skall försöka att handgräva detta så det kan ta en tid (tjäle) eller får jag vänta lite på varmare väderlek.Jag återkommer givetvis.Hänvisar jag då till detta inlägg om det dröjer av lite i tiden.Teori nr2 dvs att det skulle kunna vara vattnet i hålet som fryser??? eftersom jag inte har minus grader på inkommande köldbärare,vad tror du.slangen som skall leda bort ev gas skall den avslutas under eller ovan mark??.

#6504 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Tack för uppgifterna.
    Av dessa kan man utläsa att din köldbärarpump går med för lågt varvtal, du tar ut 5,5-6 grader av vätskan, det normala är att detta värde skall vara ca 3 grader. Ställ upp köldbärarpumpen ett snäpp och kolla skillnaden på temperaturerna igen.
    Ditt borrhål fryser inte med de här temperaturerna utan att jag tror att det är gastrycket i borrhålet som klämmer ihop slangarna.
    Led gasen i en slang ”polytenrör” till en lämplig plats där utsläppet kan ske kontrollerat och utan att skada något vid tex brand.
    Jag bevakar denna frågan en tid framöver så kom igen när du frilagt borrhålet och ställt om köldbärarpumpen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Svar till: Gas i kollektorslang
Information om dig:

24 − 18 =