Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10338 Svara
    Jan Andersson
    Keymaster

    Hej,

    Jag har en grävd brunn till mitt fritidshus(som ligger i Norrbottens län) som i princip sinade ifjol. Den är bara 3,5 meter djup, men har under mycket lång tid kunnat förse oss med vatten. Den är anlagd i slutet av 40-talet och användes året-om till på 60-talet. Sen dess huvudsakligen under sommaren. Men de torra åren 2002 och 2003 tog knäcken på den verkar det som, kunde se hur nivån rasade ifjol från juli och framåt, i början av juli var det ca 80cm vatten, en bit in i augusti var den torr. Kollade nyligen nivån och den var i princip torr även nu, trots att vi inte har använt den på flera månader. Iofs så är det alltid lågt grundvatten i norra Norrland den här årstiden, men jag befarar ändå att om kommande sommar blir torr med så har vi allvarliga problem. Vad kan/bör man göra? Försöka gräva djupare? Hur i så fall då den har ca 90 cm:s ringar, en grävmaskin kommer ju inte åt utan att "förstöra allt" i så fall? Eller är borrning att rekommendera?

    Hälsningar

    /Jan

    #10339 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Grundvattennivåerna håller på att återhämta sig så du har snart vatten i din brunn igen.
    Om du skall fördjupa din grävda brunn så fordras det en grävmaskin som kan gräva 5-6 meter djupt, klarar den inte det så måste den gräva ner sig i etapper vilket betyder att han får gräva upp ett stort schakt där maskinen får platts i för att sedan från den nivån gräva vidare.
    Detta är som regel både krångligt och kostsamt.
    Ring SGU 018-179000 begär brunnsarkivet och lyssna med dem vilka förutsättningar det finns i ditt område för att få upp vatten från jordlagren och berget. Är det goda förutsättningar så vill jag förorda borrning.

    #10340 Svara
    Betil
    Gäst

    Du kan prova att fördjupa den med hink!!! och spade….
    Deslammar alltid igen och den kan gå fördjupa litem men inte för mycket då kan det bli rasrisk.
    Sen du fördjupat kanske du kan sänka bottenventilen en del…
    Jag har provat det här några gånger, inget kul jobb precis, men
    kostar ju inget…. lite svett som max…

    #10341 Svara
    Jan Andersson
    Gäst

    Nu när snösmältningen är rejält igång, rent av i slutspurten, så finns det vatten i brunnen igen. Förra helgen(1-2 maj) så var det ca 50-60 cm vatten i den på lördag och 100 cm på söndag! Blir kul att se hur det blir när snösmältningen är över. I fjol var det över 1,5 m vatten i juni, som dock försvann rätt snabbt då det inte regnade alls i princip. Sinar den igen så ska jag testa att följa Bertils råd först, svett har jag råd att ”förlora”, hehe!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Grävd brunn som sinade ifjol
Information om dig:




2 + 1 =