Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10374 Svara
    Johan Lindberg
    Keymaster

    Snabbrengöring av en grävd brunn då det hade kommit in grodor genom ventilationsröret.

    Tömde vattnet med en pump och därefter avlägsnade jag allt slamm och bottensanden då jag tänkte att någon groda kanske redan hade grävt ner sig för vintern.

    Efter det la jag ny sand på bottnet. (I den här brunnen har det tydligen alltid varit sand på bottnet). Vattnet är nu väldigt grumligt och min fråga lyder:

    Bör man vänta att sand mm lägger sig på bottnet innan man kör igång pumpen igen eller är det bättre att pumpa ut det grumliga vattnet?

    Tack för ett intressant forum!

    Johan

    #10378 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Låt grumligheten sätta sig innan du drar igång anläggningen annars finns risk för att din pump slits upp.
    Är grumligheten uppkommen pga den sand du tillförde så bör den satt sig när du läser detta.

    #10379 Svara
    Johan Lindberg
    Gäst

    Tack för ditt svar Anders!

    Grumligheten hade inte satt sig nu på morgonen. Men i vattnet finns inte partiklar som man skulle kunna se med ögat. Vattnet är lite klarare än vad det var 12 timmar tidigare.

    Tillflödet i brunnen är mycket bra. Ringarna är 1 m i diameter och vattnet stiger 1 ring per timme upp till tre ringar. (Brunnen är 4 ringar djup)

    Grumligheten beror alldeles säkert delvis pga sanden jag lade dit, men säkert också pga jag var nere i brunnen och klampade omkring när jag bytte ut sanden.

    Då tillflödet är så bra så går det inte att få brunnen helt tom så det blir en del lerigt vatten i botten som blandas ut med det vatten som kommer in.

    Kan det vara så att vattnet inte klarnar innan man har fått det utbytt 2-3 gånger = låt vattnet rinna? Kan pumpen ta skada fast det inte syns partiklar i vattnet med ögat?

    Johan

    #10375 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Är det som du säger så kan du starta din pumpanläggning utan att skada densamma.
    Kör du pumpen konternuerligt så bör detta ske under uppsikt, annars kan du pumpa ut för fullt under en halvtimme och sedan låta den vila en stund.
    OBS! glöm inte att klorera brunnen och dina ledningar nu när du arbetat i brunnen och tillfört främmande material.

    #10376 Svara
    Johan Lindberg
    Gäst

    Är det så att man alltid måste klorera brunnen, hade annars tänkt att jag skulle ta ett vattenprov nu när jag har varit nere i brunnen och se vad det säger först?

    Har på forumet förstått att kloreringen gör att du är helt utan vatten i minst ett dygn (kloret ska ligga ett dygn) + ca 2 tömmningar innan klorlukt och smak försvinner ur vattnet.

    Har kopparrör i huset och har någonstans läst att klor inte är bra för kopparören. Är du av samma åsikt eller är det ok att klorera även då man har kopparrör?

    Johan

    #10377 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Du kan klorera om du har kopparrör.
    Du kan också använda vattnet till disk och toaletter under tiden.
    Dricksvatten kan du tappa upp i förtid.
    Klorera på kvällen, låt stå över natten och skölj rent dagen efter.
    1liter klorin per/400 liter vatten är normal dosering.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: grumligt vatten
Information om dig:




4 + 2 =