Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9777 Svara
    Jesper Nilsson
    Keymaster

    Jag har två borrhål, ett på 150 m och ett på 70 meter. Det senare kompletterades då jag tidigare hade för klen pump och bytte från en 7 kW till en 8,5 kW.

    Min fråga är:
    Hur skall flödet justeras.

    Installatören har strypt in ett flöde på 0.28 l/m i bägge hålen. Från början hade jag 1,5 grader i diff på brine men nu har det blivit kallare i det kortare hålet så nu skiljer det 1 grad.

    Delta ligger på tre grader och brine på 0 -3 med TS och -1 -4 med endast VP.

    Jag har fått tipset att slingorna skall justeras så att man får samma temp ur resp hål i stället för samma flöde.

    Har ni någon åsikt emottages detta tacksamt

    /Jeppe

    #9778 Svara
    Fredrik Hansson
    Gäst

    Justera så att temperaturen överrenstämmer mellan borrhålen. Justeringen bör följas upp efter en tid med en kontroll av temperaturen.

    #9779 Svara
    Jesper Nilsson
    Gäst

    Innan jag börjar skruva på brinen…

    Om jag kör med fulla spjäll och sedan stryper ner den kortare så jag får samma temp in, blir inte det konstigt. Då har jag ju lika stor tempdiff på in och utgående på både 70 och 150 meter, innebär inte detta att det grunda belastas lika hårt som det djupa dvs lika mycket energi tas ut med risk för frysning som följd.

    #9780 Svara
    Fredrik Hansson
    Gäst

    Eftersom du minskar flödet i det grunda hålet så kommer det att arbeta med högre temperatur på utgående ledning. Du skall inte justera så att du har minusgrader ut ur borrhålen varvid du undviker frysning.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Justering av flöde mellan 2 hål
Information om dig:




87 + = 94