Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Pelle
    Keymaster

Hejsan!

Har ett sommarhus i Småland med borrad brunn (ca 4 år gammal) med problem med järn och ”aggressiv kolsyra”. Överväger att köpa ett filtersystem men tycker att de flesta är ohemult dyra, återkommer till det i ett senare inlägg.

Jag brukar rensa ur hydroforen (och vattenbehållaren till toalettstolen) någon gång per säsong och slåss då mot det där genomskinliga/bruna slemmiga kletet som jag antar är järnbakterier. Kan tänka mig att det sitter en del även i varmvattenberedare, rör etc. Jag antar att det inte har någon större effekt mot järnhalt/brunfärgning eller pH, men jag skulle ändå vilja chock-klorera systemet, alltså hälla klorin i hydroforen och sedan köra igenom varmvattenberedare och alla rör etc. Någon som har någon erfarenhet? Hur mycket klorin? Gör jag någon skada på några delar i systemet? Klarar avloppssystemet av det, alltså slamavskiljare + infiltrationsbädd etc, eller ”tar jag död” på det? Kanske ska tömma det i den gamla grävda tomma brunnen istället?

Alla svar är mycket välkomna!

#6549 Svara
    Erik
    Gäst

Desinficering av brunn.
    Docering: 2.5 dl Klorin/100 liter vatten i brunnen.
    Du får räkna ut vattenmängden i brunnen.
    Blanda klorin med vatten, häll lösningen i brunnen, öppna alla kranar till det luktar klor. Låt lösningen stå några timmar innan du renspolar anläggningen.

(uppgifter från Götene kommun o Geotec)

#6550 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

För att få bukt med järnbakterierna så kanske du behöver göra om chockkloreringen en 2-3 gånger med en månads mellanrum.
    Använd gärna minimum 3-4 liter klor per 1000 lit vatten. Det gör ingenting att du doserar i överkant.
    Låt gärna kloret verka över natt.
    Kloret kan ha svårt att tränga in i gamla (hårda) järnavlagringar så därför bör man upprepa kloreringen ett antal gånger och då gäller det hela systemet, från brunnen till yttersta tappstället.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Klorera mot järnbakterier?
Information om dig:

37 − = 32