Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11711 Svara
    Styrbjörn Hartwig Falun
    Keymaster

    På åttio eller sjuttiotalet borrades en brun för värmepump i min trädgård av förre ägaren. Ett cementrör med diameter ung 70 cm sticker upp och inuti röret ser jag två slangar som går ned.
    problemet de senaste 13 åren är att vår och höst rinner vatten till i brunnen och väldiga vattenmängder ut i trädgården. Jag avleder vattnet med en elpump upp på gatan till en dagvattenbrunn. Samtidigt som detta sker bildas sjöar i trädgården där fruktträden får bada.Är detta ytvatten som rinner upp i brunnen eller är det vatten från borrhålet? Vad kan jag göra? Vem kan hjälpa mig?

    #11714 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Det är sannolikt grundvatten som tränger upp under dessa tider.
    Försök att få tag i företaget som borrade brunnen och rådfråga dem om det går att sätta dit en tätning, ett lock som tätar mot slangar och foderrör. Detta kan lösa ditt problem.
    Foderöret får inte bestå av plast och måste vara väl avtätat och förankrat i berget.
    Går inte detta så vill jag föreslå att du leder vattnet till något dagvattendike eller dyligt.

    #11715 Svara
    Styrbjörn Hartwig
    Gäst

    jag ska kontakta en borrfirma. Mitt borrhål är för grunt för värmepumpen som jag har. är det dumt att samtidigt som de försöker täta, förlänga det befintliga borrhålet. Nu är hålet 144 m djupt. man kanske höjer trycket och ökar risken för ytterligare vattenläckage?

    #11716 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Låt borrföretaget avgöra den saken.
    Du får ingen ny borrare att fördjupa en annnans borrhål pga att de vill inte riskera att det är tappat ner något i borrhålet, men att täta av det bör gå bra.

    #11717 Svara
    Styrbjörn
    Gäst

    Tack för dina synpunkter. Nu har jag haft en borrfirma hemma. Mkt riktigt vill de ej fördjupa borrhålet. Men de trodde att ett nytt lock som sitter i foderröret med två hål för slangarna skulle hindra vattnet från berget att tränga upp genom foderröret. Men detta vatten är inte grundvattnet som du tror är boven eller hur? Är det som borrfirman tror är ju allt gott och väl för då kan detta lock förhindra bergsvattnet att tränga upp. Men är det som du tror grundvattnet förstår jag inte hur man ska hindra det från att tränga upp. Det kommer ju i så fall upp vid sidan av foderröret. Tacksam för svar på dessa funderingar-

    #11718 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Kommer vattnet från foderröret så är det grundvatten, allt vatten som finns under markytan är grundvatten.
    Om foderröret är väl förankrat och avtätat mot berget så kan det gå bra med ett tätande lock, typ expander. Misslyckas ni så har du två vägar att gå: 1 att gjuta igen borrhålet med slangarna på plats. I detta fall så tappar du ca 25% av energin i borrhålet och måste då borra ett kompetterande borrhål.
    2 dränera bort det artesiska vattnet på något sätt.
    Har inte ditt artesiska vatten för högt tryck så bör det här gå bra.

    #11719 Svara
    SH
    Gäst

    Hej igen! Nu är cementbrunnen runt rören bortlyft. Det väller upp så mycket vatten att det är svårt att se foderröret men med en spade känner jag röret och att vattnet kommer från röret verkart det ej vara någon tvekan om. Tills vidare håller jag efter vattnet med en pump och på måndag ska röret förhoppningsvis tätas med ett lock.

    #11712 Svara
    SH
    Gäst

    Idag togs locket bort med hjälp an vinkelslip. Det gamla locket var fastsvetsat. Konstigt nog fanns ytterligare ett rör inuti foderröret. Det var ett rör av hårdplast eller hårdgummi. FRÅGA 1:Vad kan det röret ha haft för funktion? Det gick inte att ta bort utan vi fick skära bort den översta delen för att kunna sätta fast det nya locket. fråga 2: Om jag skulle borra ett nytt djupare hål cirka 20 m från det gamla. Är det stor risk att det blir vattenläckage även i det nya hålet? Eller tror du läckaget i det första hålet uppkonnit därför att det råkade gå en liten vattenåder just där?

    #11713 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Det är möjligt att man fört ner ett polytenrör med en tätning på ytsidan för att försöka täta bort det artesiska vattnet.
    Om du tätar av med ett lock med expandergummi och har ett tredje hål för en mindre slang som avleder det artesiska vattnet till avlopp så blir det säkert bra.
    Om du borrar ett nytt borrhål så kan du även där träffa på detta artesiska vatten.
    Spricksystemen under din tomt har mer eller mindre kontakt med varandra dvs du kommer att få övertryck men mängden vatten kan variera.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
Svar till: översvämmande energibrunn
Information om dig:




4 + 5 =