Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Magnus Köhl
    Keymaster

Jag har en djuppborad brunn (72 m), borrad 2004. Det gamla vattenprovet, taget 2-3 v efterborrning visar på hög natrium- (500 mg/l) och kloridhalt (1200 mg/l). Saltsmaken varierar kraftigt från nära helt OK till nästan sjövatten. Det har alltid luktat om vattnet, som f.ö är klart, men förra sommaren luktade det mer än vanligt (=måste fixas !). Jag skall ta vattenprov under sommaren men vet redan nu att jag måste lösa saltet och sannolikt svavelväte. Jag har en membranhydrofor/press (60 lit). Vattentillgången är enligt säljaren c:a 700 timmliter. Vad göra ?

Blir det bättre att lyfta pumpen (saltet) och hur mycket ?
    Återföra vatten till borrhålet för avluftning (Järn 0,052 mg/l, Mangan 0,080 mg/l)?
    Byta till hydrofor med stigarrör för avluftning ?
    Installera luftpress/syreaktivator ?
    Tvingas installera avsaltningsanläggning ?

#6529 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

Det är sannolikt så att destu mer du pumpar ju högre kloridhalt kommer du att få i vattnet.
    Det är möjligt att om du höjer pumpen och tar vattnet högt upp så kan kloridhalten minska.
    Dina järn-och manganvärden är inte höga så de bör inte ställa till några bekymmer, lukten kan ev vara svavelväte och dessa kan man lufta bort i en hydrofor med en luftinjektor och en avluftningsventil.
    Kontakta gärna den borrentreprenör som borrat brunnen, han skall kunna hjälpa dig så att du kan få ett hyfsat vatten.
    OBS! att avsalta vattnet vill jag inte rekommendera då detta dels blir dyrt och kräver mycket underhåll.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Sjövatteninträngning (salt) samt dålig lukt
Information om dig:

− 3 = 7