Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Andreas

Jag har ett borrhål med höga värden järn, mangan och humus-ämnen. Då manschett inte hjälpt och råvattnet är mycket svårfiltrerat har jag fått offert på att borra nytt hål en bit bort, för att komma undan det trasiga berget.
    I offerten beräknar de även djupare hål och avsevärt djupare rör. Min fråga är, om djupet och rören bör ha effekt på järn och mangan-halterna? Humus förstår jag, men i vilken mån påverkar djupet kvaliteten i övrigt?

#32481 Svar

Joakim Hjulström

Hej Andreas,

I många områden kan grundvattnet ha olika sammansättning på olika djup. Detta beror på den lokala geologin och på vissa platser är det mycket stor skillnad mellan olika marklager. På platser med litet jorddjup ökar risken att ytvatten tränger ner genom sprickor i berget och påverkar det ytnära grundvattnet. Om vattenkvaliteten är bättre djupare ner i berget kan man ”stänga av” de ytligare delarna av berget genom att driva foderrören djupare. Brunnen ger då mindre vatten än vad den skulle gjort, men man undviker att vatten med god respektive dålig kvalitet blandas och brunnen som helhet producerar ett bättre vatten.

Mvh
    Joakim

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Vattenkvalitet borrdjup
Din information:

3 + 2 =