Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11212 Svara
    heidi persson
    Keymaster

    Hej! Jag har fått problem med en djupborrad brunn. Hur mycket liter vatten i timmen är normalt? I huset bor det 2 personer. Jag skulle vara tacksamt för nåt svar…MVH Heidi

    #11213 Svara
    anders nelson
    Gäst

    För att klara vattenförsörjningen för 2 personer så bör brunnen ge ca 100 l i timmen vid 50 m brunnsdjup och ca 50 lit i timmen vid 100 m brunnsdjup.
    Destu djupare brunnen är destu större förråd får du i själva brunnen.Är dimensionen 100 mm så rymmer varje meter ca 10 liter.
    Ett 2 personshushåll behöver sannolikt minimum 500 liter i förrådsvolym för att klara högförbrukning vid tvätt,dusch och disk.

    #11214 Svara
    heidi persson
    Gäst

    Hej! Tack för svaret. Min brunn är 40 m djupt och ger 140l/tim. Det borde väl räcka för 2 pers.? Mvh Heidi

    #11215 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Ja det kommer den säkert att göra under förutsättning att pumpen sitter i botten i brunnen och att grundvattenytan inte står lägre än 5-10 m under markytan. Sedan behöver ni ett ordentligt tryckkärl min 60 liter eller en hydrofor på min 150 lit.
    Naturligtvis räcker vattnet inte till trädgårdsbevattning eller biltvätt mm.

    #31568 Svara
    silvia sculac-olofsson
    Gäst

    Hur många timliter bör man klara sig på om man är en familj på 2 vuxna och 2 barn?

    #32491 Svara
    Joakim Hjulström
    Gäst

    Hej Silvia,

    Det beror på hur stort förråd ni har i brunnen och hydroforen.
    Man brukar säga att ett svenskt hushåll gör av med i storleksordningen 150 liter per person och dygn – men det varierar betydligt från person till person!
    Den största delen går åt på morgonen och eftermiddag/kväll och systemet måste klara den urtappningen, även om det går bra att förrådet sedan fylls på långsamt.

    Ger brunnen mindre än omkring 300 liter/h kan det finnas skäl att fundera en extra gång över sin förbrukning och förrådsvolym för att vara på den säkra sidan.

    Mvh
    Joakim

    #33055 Svara
    Per
    Gäst

    Hej
    En brunn 70 meter djup, ger 2100 timliter, skulle den räcka åt 10 personer, dia på röret 90mm

    Mvh per

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Svar till: vattenmängd liter/tim.
Information om dig:




70 − 60 =