Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32569 Svara
    Karin Jungstedt
    Gäst

    I augusti 2018 lät jag en väletablerad firma djupborra en ny vattenbrunn på min tomt.
    Direkt efter avslutad borrning märktes ett kraftigt tryck på vattnet.
    Grävning för rör + markkabel gjordes av annan entreprenör dagen efter borrningen, eftersom detta tillkom utöver offerten .
    När borrfirman återkom ca 1 vecka senare, rann det över konstant. Borrfirman försökte lösa problemet som de sade sig aldrig ha sett tidigare, med att svetsa på ett halvt foderrör extra. Därefter utfördes installation av pump, ledningar och elektronik. 2 dagar efter avslutad installation (12 augusti), kontaktade jag firman via sms och meddelade att det rann över konstant även med det påsvetsade foderröret och frågade om jag skulle oroa mig över detta. Deras svar blev att det inte var något att oroa sig för – och om jag tyckte det var besvärligt med vatten i trädgården, fick jag lösa det genom att gräva ner dränering om det inte slutade rinna över.
    På eftermiddagen 23 december, slutade styrenheten inne i köket plötsligt att fungera (PWM 230).
    När jag kände på den, var den glödhet. Kopplingsdosan mellan markkabel och kabel till styrenheten var vattenfylld – och även i styrenheten hade det läckt in vatten. Komponenter i den har smält – märkligt nog gick ingen säkring! Tur att jag inte var bortrest….
    Förklaringen måste vara att vatten från övertrycket i det förhöjda foderröret följt markkabeln innanför ytterskiktet hela 20 m in i köket och in i styrenheten. Det tog drygt 4 månader…
    Jag är i kontakt med både borrarfirman och deras leverantör – men inget konkret kommer att hända förrän efter nyår, mer än att jag får bära vatten… .
    Leverantören anser att utöver elektronik måste även markkabeln bytas. Det innebär att allt måste grävas upp igen, eftersom markkabeln ligger bredvid vattenledningen.
    Det har inte varit någon diskussion om hur detta ska lösas ekonomisk hittills. Jag anser att det är ett solklart garantiärende och att även markarbetet ska bekostas av borrarfirman denna gång.
    Nån som har erfarenhet? Goda råd?

    #32585 Svara
    Karin Jungstedt
    Gäst

    Kan meddela eventuella intresserade att det löst sig. Borrfirman har åtgärdat det som behövdes utan kostnad – och utan tjafs.Heder åt detta!

    #32589 Svara

    Hej Karin,

    skönt att det ordnade sig för er.
    Det låter som en rimlig lösning i det här ärendet.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Vem står för kostnad vid skada från läckage från nyborrad brunn?
Information om dig:




− 1 = 6