Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10507 Svara
    Elvira
    Keymaster

    Hej!
    Jag undrar om det verkar rimligt att borra en 7-12 m djup vattenbrunn (för vattenförsörjning till en familj) i en svacka, dessutom intill omkringliggande åkermark. Jag känner mig lurad.
    Tacksam för svar.

    #10508 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    Är den fackmannamässigt utförd och du har fått en bra kapacitet och en normal kvalitet så är du inte lurad. Det finns många kommunala vattenbrunnar som har samma djup som din.

    #10509 Svara
    Elvira
    Gäst

    Når man grundvattnet med dessa få meter? Den är nyligen borrad(mars 02). Har ju fått in mycket ytvatten (lera), så ännu en ny brunn är borrad (maj 03) 5 meter från den gamla. Den nya brunnen blev 70 m istället. Hur kan det behövas 7 m på ena platsen och 70 m på andra för att nå samma vattenmängd?
    Tacksam för svar

    #10510 Svara
    Anders Nelson
    Gäst

    I det första fallet så tar du sannolikt det ytligare liggande grundvattnet som finns i jordlagren och i de översta delarna av berget om detta är uppsprucket.
    I det andra fallet så har man borrat förbi detta vatten och stängt ute detta med foderrör och fortsatt ner i ett vad jag förstår tätt och homogent berg och träffat på vatten i sprickor på större djup.
    Ytvatten är det vatten som finns i sjöar,bäckar,vattenpölar mm. Allt vatten som man träffar på under markytan är grundvatten. Om du har ytvatten i en brunn så måste detta ha runnit direkt ner i brunnen dvs direkt över brunnens överkant.
    Däremot så kan det skilja på vattenkvaliteten på de olika grundvattnen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Normalt borrdjup?
Information om dig:




+ 45 = 47